Wadowice

n/a°C

" ... Największym niebezpieczeństwem jest,
kiedy się człowieka zniewala mówiąc mu jednocześnie
że czyni się go wolnym.
Temu musimy zapobiec." Karol Józef Wojtyła.
scorpion
kontakt wcieniusanpietro.blogspot.com zbyszekjurczak.pl wadowiceonline.pl pałacowy bajkopisarz blog dziadunia obywatel wadowic tatoo-krakow.com inicjatywawadowice.pl wadowickie ciekawostki cedron news
Start » Z kart historii » Historia prawie nieznana…
Historia prawie nieznana… wtorek, 16 Sierpień 2016, godz. 08:17

DSC_0140W ubiegłym roku stanąłem w „Dolinie Śmierci”, w tym roku kol. Jerzy Kuck zaprowadził mnie na historyczny szlak… tuneli schronowych w Stępinie oraz w Strzyżowie, największej /chociaż wcale nie obleganej przez turystów/ atrakcji historycznej Podkarpacia.
Obydwa, wraz z obiektami pomocniczymi wchodziły w skład kompleksu schronowego Führershauptquarier-Anlage Süd /kwatery głównej Hitlera/.

Tunel schronowy w Stępinie, zlokalizowany na granicy z wioską Cieszyna, jest schronem naziemnym, żelbetonowym, o grubości ścian przekraczającej dwa metry i długości 393. metrów.
Jego łukowaty kształt utrudniał trafienie bombą lotniczą.
Był tunelem schronowym dla pociągów sztabowych wodza III rzeszy, w pełni zabezpieczonym również /dzięki systemowi śluz i urządzeń wentylacyjnych i filtrujących/ przed atakiem chemicznym.
Sam tunel uzupełniały inne obiekty o różnym przeznaczeniu, takie jak schrony, bunkry strażnicze, kwatery dla obsługi, czy budynki zaplecza technicznego.
Z kilkudziesięciu tego typu obiektów do dzisiaj zachowało się siedem.
Około 600 metrów od tunelu schronowego znajdowało się lotnisko, z którego m.in. w sierpniu 1941 roku Hitler z Mussolinim odlecieli do Krosna.
Bowiem 27 sierpnia 1941 roku, na terenie przed tunelem w Stępinie, gdzie pociągiem pancernym przybył wódz faszystowskich Włoch, doszło do pierwszego w tym dniu spotkania Hitlera z Mussolinim, którego Hitler gościł na Podkarpaciu dwa dni.

Drugi z tuneli wybudowany został w Strzyżowie, ten jednak został wydrążony w Górze Żarnowskiej.
Chociaż stanowił obiekt pomocniczy dla tunelu w Stępinie, był tunelem, w którym podczas spotkania Hitlera z Mussolinim bazował pociąg sztabowy wodza III rzeszy – „Amerika”.
Jest to tunel o przekroju kulistym, średnicy prawie dziewięciu metrów /8,87/ i długość 438. metrów.
Jego ściany boczne są żelbetonowe, a strop wykonany został z cegły klinkierowej.
Wlot i wylot tunelu zamykają potężne stalowe drzwi, do dzisiaj zachowane w oryginale.
Kompleks w Strzyżowie, posiadał podobne obiekty pomocnicze jak tunel w Stępinie.
Jednak do dzisiaj obok samego obiektu tunelowego zachowały się tylko tunel instalacyjny oraz schron zaplecza technicznego, w którym obecnie organizowane są wystawy stałe oraz okolicznościowe.
Aktualnie jedna z prezentowanych tam wystaw upamiętnia polskich lotników walczących w Bitwie o Anglię.

Obydwa tunele wybudowane zostały w latach 1940-1941 przez „Organisation Todt”.

I to ode mnie tyle…
Całą resztę trzeba po prostu zobaczyć…



. . .

DSC_0777 DSC_0811 DSC_0812 DSC_0826 DSC_0872 DSC_0898 DSC_0919 DSC_0922 DSC_0971 DSC_0995 DSC_1004 DSC_1006

………………………………………………………………………………………………………………………………………….

(scorpion)
NAPISZ DO MNIE: KONTAKT